مانوستیک

معماری پایدار

مانوستیک

معماری پایدار

۱۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۹:۳۸

مانوستیک-معماری پایدار

Manostic

معماری پایدار

دانش معماری از بدو پیدایش خود ارتباطی تنگاتنگ در برهم کنشی با شکل گیری تمدن های بشری داشته است. تحولات معماری همگام با تغییرات و تحولات تمدن های بشری پیش آمده و در هر برهه ای بر اساس نیازها و الزامات و اقتضائات زندگی بشری، تغییر و تکامل یافته است. آنچه سبک های گوناگون معماری را در ادوار و اعصار مختلف و در جغرافیای انسانی گوناگون شکل داده است، ارتباطی نزدیک با روش زندگی و التزامات بشری تمدن دوران خود داشته است.

از بدو پیدایش معماری نظام مندی که از تمدن‌های کهن ایلام و جیرفت در هزاره ششم پیش از میلاد می‌توان آثار آن را مشاهده نمود تا سبک های گوناگون معماری که در ادوار تاریخی مختلف و در جغرافیای انسانی متفاوت شکل گرفته‌اند و به امروز رسیده‌اند، بر مسائل مختلفی اعم از ایستایی تا زیبایی شناسی و راندمان و بهره‌وری تأثیر داشته‌اند. اما نسبت دخالت این تأثرات و میزان اهمیت هر یک، در هر دوره تاریخی و در هر فرهنگ و جغرافیایی متفاوت بوده است.

گرچه در ادبیات معمول معماری، معماری پایدار به مثابه‌ی معماری سبز، معماری بومی، معماری اقلیمی، معماری بیومیمتیک، معماری بیوفیلی و انواعی از مفاهیم مشابه تلقی می‌گردد، اما از نظر اهمیت اتیمولوژیک، معماری پایدار بدون در نظر گرفتن مفاهیم مشابهی که به آن نسبت داده می‌شود، مستقیما، به اهداف هزار و اصول توسعه‌ی پایدار مرتبط بوده و هدف از تدوین اصول و روش‌های معماری پایدار، برآوردن انتظارات اهداف هزاره می‌باشد.

پس از نشست برونتدلند در سال 1997 و اهمیت یافتن موضوع حفظ حیات و محیط زیست و اقبال عمومی کشورها برای تغییر در فرایند توسعه و بهره‌برداری از منابع زمین و حفاظت از اکوسیستم‌ها، رفته رفته مسائلی که به نزدیک‌سازی رویکردهای توسعه‌ی تمدن‌ها به حفظ محیط زیست و اکوسیستم‌ها، با تفصیلات مشخص از مفاهیم معینی که رعایت آن‌ها برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر نشست برونتدلند الزام‌آور می‌نمود، به منصه‌ی ظهور رسیدند.

در اجلاس 2015 سازمان ملل با عنوان توسعه‌ی پایدار، اهداف مشخصی تدوین گردیدند که به اهداف جهانی موسوم هستند و 17 هدف معین را در 169 ماده تصویب نمودند که جهان را به سمت توسعه‌ی پایدار سوق می‌دهد و تلاش می‌کند رویکرد توسعه را به سمت پایداری هدایت نماید. در این مفهوم توسعه‌ی پایدار، عناصر اصلی مورد بحث علاوه بر حفظ محیط زیست، عنصر مهم عدالت به عنوان نقطه‌ی عطف پایداری تبلور پیدا نمود. 

مانوستیک Manostic رویکردی است برای یک معماری موفق مبتنی بر اصول 26 گانه‌ی اساسی که شالوده و بنیان‌های فکری و اساس طراحی را در این سبک معماری تشکیل می دهند.


ر

   اصول

Principles

1

معیارهای ساختگاه

Site criteria 

2

زیست محیطی

Environmental

3

محیط داخلی

Interior Environmental

4

تمدن و فرهنگ

Civilization

5

آینده نگری

Futuristic plan

6

طراحی اقلیمی

Climatic Design

7

پلان و کارکردها

Plan-Performances

8

شکل و هندسه

Form-Geometry

9

انسان واری

Anthropometric

10

الگوهای روانشناختی

Psychologic Paradigms

11

هنر و زیبایی شناسی

Art-Aesthetics

12

امنیت و ایمنی

Safe-Save

13

محافظت شده و عایق

Isolated-Insulated

14

ابعاد بازشوها

Opening Volumes

17

راندمان

Efficiency

18

عناصر سبز

Green Components

19

مبتنی بر استراتژی 5R

5R Base Strategy

20

سیستم سازه ای

Structural System

21

پیش ساختگی

Prefabricated

22

عناصر و جزئیات

Elements-Detailing

23

سیستم­های مرکب

Component Systems

24

تعمیر و نگهداری

Maintenance-Reparable

25

تجدید و نوسازی

Refurbishment

26

راهبردهای کل‌نگرانه

Holistic Strategies